lørdag 21. mai 2011

Kjøkkenøy eller ikke kjøkkenøy - det er spørsmålet...


For et par måneder siden, skrev jeg om en kjøkkenøy jeg hadde lyst på. Den kan du lese om HER. Den omtalte kjøkkenøya som lå på Finn, er nok solgt for lengst - men det er flere der den kommer fra (IKEA...). Dermed har tanken dukket opp igjen. For å få et inntrykk av om det vil fungere hos oss, har jeg snudd bordet vi tidligere brukte som skrivebord. Det stod under vinduet her og er tilpasset plassen mellom kjøkkenbenken og hyllene bak spisebordet (bilde av det finner du blant annet her). Bordet har justerbare bein, så jeg har hevet det til benkehøyde for å få et lite inntrykk av hvordan det vil fungere i rommet. IKEAs øy Stenstorp er 80 cm bred (18 cm bredere enn denne) og litt kortere. Den har hyller under på siden som vil stå mot kjøkkenbenken, så den bør kanskje stå midt under vinduet istedet for inntil benken. 


 Litt av hensikten med "øya" er å få bedre plass på kjøkkenbenken. Brødboksen  - og fjøla , som ble ryddet unna før bildene ble tatt fordi det så ut som det var begått et mord på den (jordbærsaft...) -  har stått på enden av benken. All den skitne oppvasken blir da plassert borte ved vasken, og da blir det veldig trangt rundt vasken mens jeg lager mat (ulempen med at ungene har jobben med å tømme oppvaskmaskinen, er at den ofte er full av nyvasket når jeg trenger plass til det skitne ;) ). Jeg prøver nå å ha brødboksen på "øya", for å få mere plass på banken. Det fungerer egentlig veldig greit, for da kan man tørke vekk alle brødsmulene uten å flytte på oppvasken - ergo blir det gjort også! Vi må nok ha en litt annen type boks hvis den skal stå der, den gamle passet ikke foran vinduet synes jeg. Forslag til mer dekorativ boks mottas med takk! 


Passasjen forbi vil bli litt større enn dette (omtrent fra beina på bordet) så det bør fungere greit. Foreløpig er det litt uvant, så vi må ha fruktfatet på enden for unngå kollisjoner hvis vi passerer hverandre ;) Nå skal vi la denne løsningen stå en liten stund, og se om vi trives med det. Gjør vi det, blir det nok en tur på IKEA - igjen ;)


4 kommentarer:

  1. Ser ut som en god løsning synes jeg!! Lurt å prøve den ut en stund, for å se om dere trives med det!! :-) De skuffrekkene under der, er det ikea sine? Håper du har en fin søndag i regnværet, greit å slippe å vanne ;-) Ønsker deg en god, ny uke!! KLEM

    SvarSlett
  2. Det er IKEA sine ja, og sto på hver side under platen da det ble brukt som skrivebord. Det går akkurat et A4-ark i skuffen, så de er veldig praktiske til oppbevaring av all slags ark. Vi har dem på barnerommene og i gangen også.

    Blir ikke mye vanning her i dag nei, men jeg skulle jo vært ute og plantet Hortensiaen jeg kjøpte i går ;)

    SvarSlett
  3. Synes det høres ut som en god idé med kjøkkenøy!
    Mer benkeplass og mulighet for "buffetplass" er jo glimrende;
    og med litt trivelig "stash" blir det jo koselig foran vinduet også!

    Jeg fikk en "gammeldags" brødboks som min mor hadde funnet hos en brukthandler; den synes jeg ga mye mer "schwung" over kjøkkenbenken enn den kjedelige hvite vi hadde fra før! Nå finnes lignende nye også, har jeg sett; et forslag iallefall? Du kan se den her: http://smaatingene.blogspot.com/2011/02/mors-gamle-brdboks-og-en-liten.html

    Ha en fin kveld!
    :-)

    SvarSlett
  4. Kjøkkenøy er veldig fint, skulle gjerne hatt det selv:)

    Den melkekartongen jeg kjøpte i Helsinki finnes nok dessverre ikke å få kjøpt her i landet, så vidt jeg vet. Det er håndlagde ting og ikke masseproduserte, sånn at det er få som selger det.

    Men her er link til lignende melkekartonger:

    http://blaze.bigcartel.com/category/ceramics

    Disse kan vel også kjøpes her i Trondheim hvor jeg bor, på en butikk som heter Interia.

    Klem fra meg

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)