fredag 14. september 2012

Sittebenk - made by us...




Jeg har fått noen spørsmål om hvordan sittebenken vår er bygget. Det er en forholdsvis billig og enkel konstruksjon, med utgangspunkt i en eikeplate vi hadde liggende.


Vi skulle opprinnelig lage spisebord til hytta selv, og hadde kjøpt en eikeplate på 3 meter som vi hadde delt i to lengder á 1,5 meter. Siden vi kom over et helt flott spisebord på Finn.no (som du blant annet kan se her), ble platene liggende i påvente av en ny idé. Da jeg begynte å drømme om en sittebenk, fikk jeg tanken om å benytte disse platene. Størrelsen på benken var dermed gitt. Vi har brukt 3 ventilatorskapstammer overskap til kjøl/ovn fra IKEA, str 35 x 60 (dybde 60 cm), som er satt på en ramme av bjelker - og vi har laget to rammer mellom skapene også, som bæring. Skjøten på platene er midt over den nærmeste av rammene på bildet. Eikeplaten er beiset med Herdins teakbeis, for å passe til gulvet.


Madrassen er egentlig en tredelt sammenleggbar gjestemadrass fra Jysk på 8x63x190cm. Trekket er sydd av et gråstripet bolsterstoff fra Stoff og Stil. Jeg valgte den enkle løsningen, og sydde trekket som en "pølse" som tres på madrassen og brettes inn i endene. Dermed er det lett å dra det av og putte i vaskemaskinen ved behov. Putetrekkene kommer alle fra ellos.no. Neste prosjekt nå, er som sagt å lage skuffefronter og montere skuffer i alle tre stammene. Det blir kjærkommen lagringsplass for ting som ikke er i bruk så ofte, men som man bare må ha... Sittebenken fungerer bra ved spisebordet, og er ekstra deilig å legge seg ned på når vi er moralsk støtte under lekselesingen på kveldstid ;)

Hele spiseplassen vår kan du se her.

Ønsker deg en riktig fin helg!


Edit: Helt ferdig utgave av sittebenken finner du i et nyere innlegg HER

10 kommentarer:

  1. Hei:) så kreativt, genialt med oppbevaring under:)ha en fin helg:) Kine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, gleder meg til vi blir ferdig med skuffene - de blir nok fylt opp første dagen. Godt å få vekk ting som ligger oppå skapene ;)

      Slett
  2. Så fin og kreativ sittebenk dere har laget! Takk for kommentar hos meg, og angående oppussing av gammel stol er jeg usikker på hvorfor dine bånd var festet anderledes enn mine. Kanskje det er noe i det du sa? Ja, det var ganske praktisk med det stramme redskapet jeg brukte, det så ut som en liten rake, så puttet du "tennene" inn i båndet og strammet til ved å brekke verktøyet nedover slik at båndet ble skikkelig stramt. Det er viktig å stramme så godt du kan, for det kan fort kjennes slappt ut hvis ikke :) Stolen din var kjempefin! Det er utrolig godt å arve slike ting av besteforeldre.

    Jeg har to søte stoler som jeg har fått av farmor, lurer veldig på hvem som har laget de, og hvor de kommer fra.. Er enten norsk eller dansk design. Minner litt om "Planet stolen". Lykke til med prosjektet ditt! :) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Hmm, en liten rake med spisse tenner bør jeg jo klare å få tak i, men båndene ligger nede i stolrammen - så vet ikke helt om jeg klarer å få strammet noe mer med en slik... Bedre enn det var blir det uansett, forhåpentligvis slipper vi nå å ha puter UNDER stolputen for å rette opp "hengekøya"!

      Det er veldig koselig med arvestykker, håper du finner ut mer om dine stoler. Da jeg fikk av gjortbåndene på min, fant jeg et skilt fra produsenten - en snekker og møbelforretning i byen min morfar bodde. Det var litt stas ;)

      Slett
    2. Oi, spennende! Har utrolig lyst å finne ut mer om mine stoler, men ser ingen merker av noe slag. Kam godt hende det lurer seg et merke under trekket, men er en skinnstoljeg ikke har tenkt å sprette opp! Hehe. Får vel fortsette med googling og detektiv jakt på nett, så kanskje det dukker opp noe..

      Slett
  3. Hei, kjempefin og så praktisk benk. Så flink du er. Takk for svar hos meg ang hunden. Er en prøvelse men går bedre og bedre for hver dag :) Man blir jo så uendelig glad i disse dyrene :) Nå har jeg blitt kjent med en som har valp som er noen uker mindre enn min så da får han lekt litt og da blir han så fornøyd :) Ønsker deg en fin fin dag. Klem

    SvarSlett
  4. Tusen takk :)

    Så bra at han har fått en lekekamerat, sosialisering er veldig bra i den alderen. Man blir utrolig glad i de små dyra, ja - og så ufattelig mye glede de gir. Når de blir voksne og rolige kommer vi sikkert til å savne rampestrekene deres ;)

    SvarSlett
  5. Hei igjen:)Tusen tusen takk for inspill på den nye stolen min, mange fine tips som jeg tar med i oppussingsprosessen:) jeg var inne og så på linken, nydelig farge dere har valgt,de er skikkelig sjarmerende de stolene:):) har tenkt litt på en gråvariant selv:)bra med tips om ekstra slitesterk maling!!! klem Kine:)

    SvarSlett
  6. Jeg likte bloggen din ved første øyekast:) Legger meg til som følger jeg:) Navnet appellerer bra også, det høres ut som meg selv:)
    MVH
    Silje Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du vil følge meg videre! Ja, vi er nok ikke helt alene om å leve litt etter Skippertaksmetoden når det gjelder innredning ;)

      Slett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)