lørdag 14. mai 2011

Hvordan få mer frukt på trærne

Denne måneden utfordrer Anne, med den flotte hagebloggen  Moseplassen, oss til å dele våre beste hagetips.  På bloggen til Anne kan du nå finne mange andre flotte hagetips fra andre bloggere! Mitt tips gjelder hvordan du på en enkel måte kan få mer frukt på trærne:

De fleste vet at beskjæring er viktig når man skal få gode frukttrær. Mange av oss synes beskjæring på unge frukttrær kan være ganske vanskelig, uansett hvor mange "veiledninger" man leser. Greinene på vårt tre står aldri slik som på tegningene, og skal vi ta alt som vokser innover, oppover og nedover - er det noen greiner igjen i det hele tatt? 



Derfor er mitt tips til alle med lite erfaring med beskjæring, som har unge eller nyplantede frukttrær i hagen:
Horisontale grener gir mest frukt, så hjelp greinene å vokse riktig vei! Treet kan beskjæres uansett alder. Det du ikke får ny sjanse til når treet vokser til, er å få grenene til å vokse horisontalt ut fra stammen. Konsentrer deg dermed om det først, så kan du ta større beskjæring etter hvert som grenene vokser riktig.


 Det er flere måter å gjøre dette på, jeg bruker lodd på mine trær. Disse har jeg arvet etter mine foreldre, og de kommer fra Hardanger. Du kan enkelt støpe slike selv også, i for eksempel brett med såpotter. Er greinene små, og stammen tynn, har jeg lest at du kan sette en klesklype på stammen rett over greinen, og la denne presse greinen til å vokse horisontalt ut. Når hovedgreinene vokser horisontalt, er det lettere å beskjære treet etter reglene om å fjerne alt som vokser innover, oppover og nedover. Dermed er også sjansen for at vi gjør noe feil, redusert betraktelig. 




Dette epletreet, Katja, er bittelite. Det har vi holdt i en høyde på bare litt over en meter. Dermed kan ungene fint få tak i alle eplene. Treet er bredere enn det er høyt, og de fleste hovedgrenene vokser ganske horisontalt  (og alle de som kan beskjæring, ser at jeg ikke rakk det i år... ;) ). Det kommer flere hundre epler på dette treet hvert år, den vanskeligste jobben er igrunnen å tynne nok. Det å fjerne over hundre eplekart virker så brutalt, men det må til for at resten skal få plass. Jeg gjør det gjerne i to omganger, etterhvert som de vokser til. Det er ikke alltid like lett å se hvilke epler som utvikler seg best når de er små. Ca annet hvert kart på hver grein fjernes når kartene er helt små. Når de såvidt begynner å få farge gjentas det, men da passer man på å ta alt som har markhull eller skader. Så er det bare å la de fineste kartene få henge i solen og modnes :)



9 kommentarer:

  1. Supre tips å ta med seg her. Ja, vi får håpe regnet gir seg til bunaden skal på til tirsdag :-)

    SvarSlett
  2. Kjempenyttige punkt her!
    Takk for at du deler ditt hagetips i konkurransen på Moseplassen :)

    SvarSlett
  3. Supert tips, takk skal du ha. Skal lage meg lodd sporenstreks, jeg har 6 ganske unge frukttrær som kan trenge en hjelpende hånd.

    SvarSlett
  4. På våre kanter er det lite frukttrær, men jeg likte innlegget ditt kjempegodt, og ønsker deg lykke til i hagetipskonkurransen!

    SvarSlett
  5. Så smart! Velidg hyggelig at du deler gode tips og ideer.
    Takk for tipsene med rosene. De endte i vognen - i hvertfall over sommeren...
    Ha en strålende uke!
    Line

    SvarSlett
  6. Takk for nyttig tips! :)
    Lykke til!
    God helg!

    SvarSlett
  7. Tusen, tusen takk for godt tips og god beskrivelse! Har liksom hørt noe sånt før, men ikke orket å gjøre noe med det. Men etter å ha lest dette, fikk jeg ordentlig ånden over meg, merker jeg! Nå skal jeg tenke ut hva jeg kan bruke som lodd, og så fort som mulig henge noe på grenene, så de vokser horisontalt! Plantet noen trær i fjor, så det er vel ikke for sent... God helg!

    SvarSlett
  8. Takk for godt tips! Dette skal jeg ta med meg videre når jeg en gang får et frukttre i hagen. En riktig god helg til deg :)

    SvarSlett
  9. Tusen, tusen takk for alle hyggelige kommentarer!

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)