fredag 27. mai 2011

Hjertetre - et tre etter mitt hjerte!


Nå er treet jeg har ventet på så lenge, endelig plantet i hagen! Hjertetre (eng: Katsura tree) - Cercidiphyllum japonicum, er vanlig på mange hagesentere, men de kan bli veldig høye - 10-15 meter - og det passer ikke inn i vår lille byggefelthage på snaue 800 m2. For noen år siden kom jeg over en hengende variant på engelske sider, som bare blir 4-5 meter. Det passet mye bedre hos oss, så da var det bare å kjøpe det isteden - tenkte jeg. Problemet var bare at det ikke var spesielt enkelt å få tak i. For tre å siden trodde jeg at jeg hadde flaks, men gartneren ville ikke selge det til meg fordi det ikke var blitt blader på det. Han hadde helt rett, etter noen ukers venting, konstaterte vi at det ikke var håp for treet, og jeg måtte gå tomhendt hjem igjen.



Jeg har derfor nevnt det noen ganger for gartnerne på en lokal planteskole, som importerer mye trær til anlegg de opparbeider. Gleden var derfor stor da jeg fikk beskjed om at i år var det kommet! Prisen var høy, men pytt pytt, jeg skal forhåpentligvis ha glede av det i mange år - så prisen pr år blir lav ;)
Hjertetreet har, som du sikkert ser, fått sitt norske navn etter den vakre hjerteformen på bladene.


Om høsten får bladene farger fra gult til rosa, og de skal lukte veldig godt. Alt fra nybakt brød, til honning og sukkerspinn har jeg sett som beskrivelse på lukten. Det blir spennende å se hva vi synes det lukter!


De siste desembermånedene har vi hatt vakker rimfrost på trærne her sør. Dette treet er et fantastisk skue når det blir dekket av rim, med sine lange hengende grener. Det skal også blomstre på bar kvist om våren, men det har jeg ikke klart å finne bilder av - så det får bli vårens lille overraskelse.
Et tre for alle fire årstider, med andre ord.
Har du noen erfaring med hjertetre?

3 kommentarer:

  1. Så spennende tre
    Aldri sett slikt før artig når det følger årstidene
    Go fredda videre til deg

    SvarSlett
  2. Har aldri sett dette før. Veldig vakkert! Jeg skal sannelig høre med vårt nærmeste plantesenter som egentlig har godt utvalg av planter og trær.

    :) AW

    SvarSlett
  3. Its really beautiful..... Excellent selection of the plants and trees for the particular garden.... I had never seen such thing before... Good work...

    Garden Design London

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)