fredag 7. september 2012

Nye lamper over spisebordet - og hvor høyt skal de egentlig henge?






Vi har lett etter nye lamper til å ha over spisebordet i flere år. I den gamle lampen så man rett på lyskilden, siden den består av fire klare "glassrør" med lyspære inni (du ser den på bilde nr 2 i dette innlegget). Dermed måtte den stort sett dimmes ned, og den ga ikke mye lys til resten av rommet. Vi har åpen løsning mellom kjøkken/spisestue/stue med spiseplassen i midten, dermed er lyset i denne delen av rommet ganske avgjørende for lysmengden i hele rommet.




Nå har det gått 10 år siden vi bygde huset, vi er begge passert 40 og merker godt at vi trenger mer lys. Lysbehovet dobles faktisk fra 20- til 40-års alderen, og i tillegg har fargen på flatene mye å si. Kjøkkenet og veggen bak spisebordet ble malt grå for et par år siden (N 5000), så det bidrar også til at vi må ha mer lys. Mer om lysbehov og valg av lyskilder til hele huset kan du lese på sidene til AK Interiør Design.




Jakten på lamper var som vanlig ikke enkel, siden vi har ganske forskjellig smak og de få vi finner har en pris som ikke passer helt inn i budsjettet - særlig ikke når det skal ganges med to... ;) Jeg valgte derfor en enkel og billig løsning foreløpig, hvor vi har laget lampene selv av deler fra Clas Ohlson og IKEA.Vi har brukt pæresokkel med stofftrukket ledning i svart og hvitt fra Clas Ohlson/North light og lampeskjermen Rismon fra IKEA. I stedet for vanlige lyspærer har vi brukt designglasslampene fra Clas Ohlson/North light. Vi har valgt den klare med hvite striper, som også gir et stripemønster på lampeskjermen når de lyser. Dette er en glasskuppel med vanlig pæresokkel, og lyskilden er en halogenpære som kan skiftes ut. 




Det store spørsmålet når man henger opp en pendel, er alltid hvor høyt skal den henge. Både hos AK Interiør og Design og i artikkelen hos Bonytt/klikk.no "Høyde på lampe over spisebord" sier de 55-70 cm over bordflaten. Jeg hadde ikke lest dette før vi hang dem opp, så jeg måtte selvfølgelig finne fram målebåndet mitt. Våre lamper henger 64 cm over bordet, så da var ikke magefølelsen så gal denne gangen!

Lampene fungerer veldig bra, og gir etterlengtet lys til hele rommet uten å blende - så de får nok lov til å bli til  "den rette" lampen dukker opp en dag :) De er også så enkle i formen at de er lette å stashe opp litt hvis jeg skulle få lyst - for eksempel å strikke et vintertrekk til dem...

Har du funnet "den rette" lampen?

8 kommentarer:

  1. Jeg er faktisk veldig fornøyd med lampene både over kjøkkenbordet og spisestuebordet.
    http://www.bestemorshage.blogspot.no/2011/03/det-grnne-kjkkenet.html
    http://www.bestemorshage.blogspot.no/2011/10/bare-pa-liksom.html

    Lampene deres ble flotte. Artig når noe kan settes sammen av deler kjøpt i forskjellige butikker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Skal ta meg en titt inn og se på dine lamper også :)

      Slett
  2. Lampene passer jo veldig fint til stilen din. :) Flott over bordet der. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg velger gjerne helt enkle ting når jeg ikke finner "den rette". Da kan noe annet få lov til å tiltrekke seg oppmerksomheten :)

      Slett
  3. Hei !
    Her inne har jeg aldri vært før, men her var det jo riktig så koselig...har lagt meg til som følger sånn at jeg helt sikkert kommer tilbake :-)
    Fine lamper dere har laget, passet godt inn :-)

    - Rita - :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så koselig at du ville følge meg videre. Skal ta en titt inn til deg også i kveld :)

      Slett
  4. Vi har like lamper over spisebordet vårt, bare i grått. Vi hang de også opp på gefylen, og er fornøyd. Etterhvert vil jeg ha Louise campbell collagelampwr, men d får vente til vi får hus :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Collagelampen er rålekker, skulle gjerne hatt et par av de! Men, det er nok mye annet på prioriteringslista i hus og hytte før jeg kan investere i noe sånt ;)

      Slett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)