lørdag 26. november 2011

Spiseplassen før - og planer om en sittebenk...



Slik så veggen i spisedelen ut i forrige uke. Bestå-skapene har nå flyttet inn i det nye allrommet, og nå er det bare en tom grå vegg her. Planen min er å få laget en sittebenk langs denne veggen, slik at bordet kan trekkes nærmere veggen så vi får frigjort litt gulvplass. Etter å ha grublet på dette noen uker nå, tror jeg at bitene endelig begynner å falle på plass.


Vi har tre meter eikeplate liggende fra prosjekt spisebord på hytta (som endte med et Finn-kupp i stedet). Den tenker jeg å bruke som topp og sider på benken, omtrent som vist her (bilde fra tv2.no). Jeg ønsker å utnytte plassen under benken, og har funnet 35 cm høye og 60 cm dype/brede kjøkkenskap på IKEA - egentlig skap til å ha over frittstående kjøl/frys. Med en sokkel av 2'x2' under og en madrass på toppen, vil det gi ganske riktig sittehøyde.


Et kjapt søk på Google ga meg dette bildet fra bloggen Willa Twil. Jeg planlegger tre skap under i stedet for fire, og benkeplate ned på hver side, ellers ligner dette veldig på det jeg har tenkt.


Her er benken hos WillaTwil nesten ferdig. Vår blir nok dypere, 62cm, så det blir godt med plass til puter i ryggen. Totallengden blir ca 2 meter, så det går til og med an å ta seg en middagslur på den ved behov ;) Det finnes ikke skuffefronter i riktig høyde til de skapene jeg skal ha, men regner med at vi finner en løsning på å bygge skapdører om til fronter. Jeg ser for meg at skuffer fungerer bedre enn skap, når man må bøye seg ned mellom bordet og benken for å komme til. 


Det eneste som bekymrer meg litt, er at spisebordet vårt har rette bein i hjørnene i stedet for skrå slik som her hos WillaTwil. Det blir litt mer tungvint å komme forbi bena da, kanskje vi risikerer at bordet kommer for langt fra benken... Hva tror du, kan dette til å bli en løsning som fungerer?

6 kommentarer:

  1. Jeg tror nok ikke skuffene skal brukes til sånt som skal brukes daglig, men det er supert å få ekstra oppbevaringsplass. Jeg vet ikke om det har noen betydning hva slags ben spisebordet har. Jeg ser for meg noe lignende i enden av spisestua her etterhvert (på kortenden av bordet.

    SvarSlett
  2. Heisan. Ja, jeg skal legge ut noen bilder. Har rigget litt her i dag, men, den ordentlige adventsstemningen uteblir med været. Har selv hatt sittebenk ved langbord på ei hytte vi hadde tidligere, fantastisk greit. Vi hadde rette bein på spisebordet, og det var ikke noe problem i det hele tatt.

    SvarSlett
  3. heisann, Linnette. Det så fint ut. det fungerer nok greit også, skuffene skal kanskje ikke brukes så ofte :)
    Ønsker deg en fin mandagskveld
    Klem Tonje

    SvarSlett
  4. hei hei kjære deg:) ja, den er kjøpt her i nærheten. rett og slett på Nille:) her det ikke herlig. Billig og greit! kjøpte den på nille i froland, men tipper de har den i andre butikker også:)

    SvarSlett
  5. Ja, det tror jeg!
    Benker er så fine og dekorative! Vi skal arve en gammel sengebenk, om ca hundre år, så jeg har bare stoler nå. Men med riktig vegg blir det toppers!

    klem

    SvarSlett
  6. Hei, hvordan ble det tilslutt???? Jeg driver å tenker på å ha sittebank på kjøkkenet også og vil helst lage så jeg ikke bruker så mye penger. Syns det var en bra ide det du tenkte.

    Klem Anette

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)