onsdag 6. april 2011

Grått er ikke bare grått!

Når man først har sett et bilde med en farge man har falt for, er det ikke alltid like lett å finne en erstatning. Man leter hele tiden etter noe som ligner, og ingenting er egentlig helt riktig. På veggen med ubehandlet panel i prosjekt film-/ungdomsrom, skulle jeg ha sølvbeis fra Jotun slik som vist på det øverste bildet i dette innlegget. Det er visst egentlig en sølvlasur, men den er ikke i produksjon lenger. Becker har en sølvlasur til møbler, men den ser veldig blank ut på bilder. De siste dagene har vi kommet til at veggen bør være matt, siden rommet også skal brukes som fotostudio. Jeg innbiller meg at det ikke blir like fint med en vegg man ser er blank på bildet, men jeg vet ikke. Det kommer kanskje an på hva man bruker av lamper, og om man bruker ekstern blitz eller ikke? 



På bilder ser Lady Interiørbeis Kullsort veldig fin ut. Den ser grå ut, men navnet skulle tilsi at den er nokså mørk. På oppstrøksprøvene til Jotun, er den bare beiset på høvlet panel. Det gir en mye svakere farge enn på uhøvlet, så det er vanskelig å sammenligne. 



Oppstrøksprøven på Drivved, er for eksempel mye lysere enn dette bildet gir inntrykk av, men her er det brukt to strøk igjen...


Shabby ser veldig lys ut på dette bildet, men er grå på fargekartet... Blir jammen ikke klokere av fargekartene heller!  


Jeg ble tipset av Cathrine med bloggen cathrines hjerterom om flere beisfarger - som stålgrå, fjærgrå og metallgrå. De er virkelig fine, men det er eksteriørbeis, så de blir blankere igjen. Uff nei, det er jammen ikke lett det her. Var og betalte for panelet i dag, og for EN vegg kom det på nesten 4000,-  kroner. I tillegg er det  to ukers leveringstid, og kun resten av den pakken jeg fikk leveransen av, som finnes på lager hos Moelven. Dermed sier det seg selv at jeg bør gjøre det riktig med en gang. Det er ulempen med transparente beiser,  det er ikke bare er å male over... Tror heller jeg må bruke noen hundrelapper på å kjøpe beis og lage oppstrøk selv, så jeg får se resultatene i RL! Fortsettelse følger forhåpentligvis om ikke lenge... 

Hilsen Vinglepetra :)

Oppdatering: Nå har jeg funnet en annen gråfarge fra Jotun- Patinagrå - som ser veldig fin ut på bilder blant annet her. Hvis den viser seg å ikke ha grønnskjær (den ene betingelsen Handymannen har for å påføre beisen...) kan den også være en god kandidat :) 

4 kommentarer:

  1. Lykke til med letingen!
    Det er jammen ikke lett å se hvordan fargeprøvene ser ut i virkeligheten:-)

    SvarSlett
  2. For en fin blogg- og jeg kjente meg såå igjen...både i tittelen på bloggen (hi hi) og når det kommer til beis !
    Så utrolig vanskelig. Det blir aldri som prøvene tilsier. I fjor beiset vi en trapp/terrasse og i år skal jeg beise lekehytte-innervegger i en lys drivved-farge. IKKE lett !!!
    Følger deg videre ;)

    SvarSlett
  3. Hei.

    Morsomt med slike prosjekter, jeg har selv mange slike prosjekter på gang. Dem kommer liksom i takt med våren.

    En gladnyhet: Endelig har kalkmalingen også kommet til Norge, og jeg skal bruke en del kalkmaling i mine prosjekter, den gir et matt og utrolig flott utseende. Den finnes i flere gråfarger. Jeg har i dag et innlegg på bloggen min om nettopp dette.

    Et lite tips iallefall! Anbefaler å ta en titt på alternativet :-)

    Hilsen Vibeke

    SvarSlett
  4. Ja, det er ikke så lett.. fordi nyansene er så like også synes jeg. Panel er dyyrt ja! Vi panelte verandaen ifjor og punget ut med nesten syv tusen tror jeg det var (og du har jo sikkert sett den lille verandaen vår?! Den er ikke mer enn 1,5 m dyp og 4 meter lang)
    Men det er utrolig fine farger du har valgt deg her da:)

    Takk for rådet angående selvaklatrende planter. Det skal jeg så absolutt huske. Det ser ut som, selv om jeg ikke har snakket med eksperter på hagesentrene enda, at det kan bli villvin. Det er kanskje den jeg liker best, den er hel-grønn uten blomster, og ikke en av de du nevner som setter seg fast i malingen, samt at den tåler en god del. Men jeg skulle helt ærlig hatt en vintergrønn en altså.. men det er visst jammen ikke lett å finne..

    Nyt dagen. Lykke til med fargevalg:)
    Klemmer fra Line

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)