tirsdag 14. juni 2011

Rom i hagen: Vegger



Design: Marcus Barnett

Jeg liker å tro at min hage er min lille verden. Her inne kan jeg gjøre som jeg vil. For å skjerme hagen fra resten av verden, er vegger et godt virkemiddel. Vegger i hagen deles gjerne inn i to hovedkategorier: grønne - beplantning av ulike slag, og grå - konstruksjoner i ulike materialer. 


Design: Marcus Barnett

Jeg liker godt romfølelsen veggene gir i hagen, og muligheten til å innrede ulike rom ute også. Et av mine favoritthageprogram er The City Gardener med Matt James. Han lager fantastiske små hager i engelske bakgårder. Der har de ofte høye murvegger mellom hver parsell, og hagen blir liten og intim.



Det er nesten litt vågalt å vise bilder fra egen hage, etter å ha vist bilder fra Marcus Barnetts hager. Jeg hiver meg i det likevel ;) Langs veien på sørsiden av den delen av hagen som har en plen (akkurat stor nok til å spille Croquet...) har vi plantet en vegg av ulike vintergrønne og løvfellende busker. Fra venstre Canada Hemlock (Tsuga canadensis), så tre Junisøtmispel (Amelanchier spicata) på bakre rad med to Kjeglegran (Picea glauca 'Konica') og en Fugleredegran (Picea abies 'Nidiformis') foran. Neste del har to Svenskeeiner (Juniperus 'Suecica') bak med tre mindre løvfellende Sommerpirea (Spirea nipponica 'Halwards Silver') foran. På enden står en Blodhassel (Corylus maxima 'Purpurea) som forsøker å skjerme litt for en ikke så vakker lyktestolpe. 

En kombinasjon av vintergrønne og løvfellende, sikrer at det ikke blir så åpent om vinteren - og at det blir litt mer "liv" i veggen. De løvfellende blomstrer med hvite blomster om våren og sommeren, og Junisøtmispelen får svarte bær om høsten. 



Mot vest har vi en hekk av Serbergran (Picea omorica). Denne gir et helt annet inntrykk. Det blir en roligere bakgrunn, men trenger mer som kan bryte av i forkant for ikke å bli kjedelig og bastant.  Den rolige flaten lar andre blomster få komme til sin rett, her får en helt alminnelig Skogskjegg (Aruncus dioicus) vist fram sine hvite spir. 

Vi har også brukt konstruksjoner for å lage vegger. Her måtte vi lage en mur for å ta opp litt høydeforskjell mot veien, og laget en utepeis med levegg i leca sammen med muren.  




Siden formen på huset "tvang" denne terrassen ut på hjørnet av huset, bruker vi også vegger for å gi ly for vinden. Her har vi forlenget veggen med et espalier, og planen er å lage en plantekasse bak denne (nærmest husveggen). Der skal en klatreplante få vokse og gi en tettere vegg mot øst. 



På baksiden av espalierveggen er enda et rom, denne delen av terrassen kaller vi for "Brygga". Litt på grunn av fasongen, men mest fordi vi den første sommeren hadde vi en kraftig oversvømmelse i hele byggefelten - og vi hadde vannet flommende ned langs denne. Det gjentar seg forhåpentligvis aldri igjen, siden vi har hevet terrenget en del der serbergranhekken står - men navnet henger igjen ;) Langs denne har vi plantet en hekk med Sibirkornell (Swidus alba - tidl. Cornus Alba). Den har fått vokse nokså fritt de siste to årene, så den danner også en fin vegg som gir ly her.

Denne delen av terrassen fungerer også som gang. Et innlegg om "Rom i hagen: Ganger" finner du HER.
Nå skal jeg lage lunsj, og finne meg et rom i hagen og spise den i. Med dagens vindretning blir det nok på "Brygga" ;)

11 kommentarer:

  1. Ikke noe problem å vise egne bilder. Dere har definitivt lykkes.

    SvarSlett
  2. Så flott hos dere
    Lurt med litt forskjellig beplantning
    Ser ut til st du har mange deilige uteplasser:/)
    Håper du fant deg en lun krok idag

    SvarSlett
  3. for en nydelig hage!

    jeg jobba på kammerset når du skreiv kommentaren inne hos meg
    koden hadde fordufta, så jeg måtte legge den inn igjen.
    teknisk plunder er typisk første gang man skal få til noe.
    men den skal være oppe om ca. 20 minutt.
    har du lyst å bidra, altså? så gøy!!

    beste hilsner fra
    Åpent hus

    SvarSlett
  4. Hei på deg.
    Masse herlig hageinspirasjon her hos deg! Passer veldig bra for meg som er i planleggingsfasen for omlegging av hagerommet vårt.

    Tusen takk for titten. Ønsker deg en fortsatt fin tirsdagskveld.

    SvarSlett
  5. Hva har dere satt inn gulvene på verandaen med? Likte det veldig godt. Ikke farlig å vise bilder fra deres hage. Så fint :-)

    SvarSlett
  6. fin hage dere har.:-) Og ja vurder sterkt å kjøpe en sånn busksaks..Jeg bruker min så mye.:-) mulig bauhaus har den litt billigere om det er i nærheten.:-)

    GOd dag til deg.:-)

    SvarSlett
  7. Du har jo kjempefin hage!
    Personlig og hjemmekoselig!
    Jeg tenkte litt på det du sa ang header, og var egentli veldig enig!
    Takk:)
    Det er nok mer meg nå, og det er greit å ikke forandre for mye og, kjekt at folk "kjenner den igjen"
    Ser jeg deg på glansdagen?
    klem m

    SvarSlett
  8. Flott hage! Her går ting veeeldig sakte. Etter å ha bodd her i 12 år, har vi enno ikkje fått på plass ting eg ser for meg i hagen... Men, det skal bli! :) Takk for flotte tips!

    klem E

    SvarSlett
  9. Så fint dere har det - og så deilig det må være med en utepeis! Gleder meg til vi har kommet like langt som dere. Men jeg tror nok at gress, hekk og litt diverse planting i de ulike bedene vil gjøre mye!

    Ønsker deg en nydelig uke videre!
    Klem fra Christine

    SvarSlett
  10. Fin hage; tydelig at her bor det noen med peiling! Ikke så hos oss... ;-) Men gode tips å ta med seg!

    Tusen takk for koselig trøstende kommentar, forresten! Været er jo ikke alt, men noen ganger blir man bare litt lei uværet... ;-)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  11. Tusen, tusen takk alle sammen!

    Litt jugeblogging er det selvfølgelig i hagen også, slik det ofte er i interiøret også. Har jo unnlatt å ta bilder av de delene av hagen der ugresset utfolder seg ganske fritt i år ;)

    Terrassen er beiset med terrassebeis. Dessverre står ikke fargekoden på det spannet vi har igjen, så jeg har en liten utfordring i å finne ut hvilken farge vi har brukt!

    SvarSlett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)