torsdag 9. februar 2012

Komposisjon av bilder - kurs hos Mrs Hardy

Jeg har endelig fått tid til å ta fatt i siste oppgave på Manuelas Kreativiteskurs - del 6:
De 7 komposisjonsprinsipper. Jeg hadde en plan om å lage bildet med den grå veggen som bakgrunn, men man må være to for å flytte denne sjenken så jeg måtte bare ta utgangpunkt i stedet den stod. 


Prinsipp 1: Balanse
Jeg har valgt å bruke "tilnærmet balanse". Sjenken og maleriet er symmetrisk plassert, men type gjenstander/farge/høyde på det som står på sjenken er usymmetrisk. Det samme blir fargen på venstre og høyre kant av bildet.

Prinsipp 2: Helhet
Dette er jeg ikke så drillet på ennå, men noe har jeg fått med. Sjenkens brunfarge kommer igjen i gulvet. Mellom disse to er det hvitt, slik det er over sjenken. Mot den mørke venstrekanten er det plassert lyse gjenstander og mot den hvite høyrekanten er det plassert fargede gjenstander - slik at fargekontraster er brukt på begge sidene av bildet. Jeg har også tatt opp gråfargen fra veggen i hjertene i blomsterpottene.

Prinsipp 3: Kontrast
Jeg er glad i kontraster i interiøret, både i tekstur og farger. Her har jeg med to ulike kontrasttyper:
Materialkontrast gjennom bruk av tre, metall, stoff og glass.
Farge og valørkontrast - Fra hvitt via gråtoner til svart på vegger, i maleriet og i gjenstander, og ulike pasteller og naturfarger i gjenstander, sjenk og gulv.

Prinsipp 4: Fremheving
Her skulle jeg kanskje ha fremhevet 1 gjenstand, men jeg føler at både maleriet og sjenken er fremhevet her.   Det som har størst betydning for meg er også disse to (maleriet er min datters selvportrett og sjenken et arvemøbel etter min farmor). Jeg oppfatter det sikkert slik fordi jeg har følelser for disse gjenstandene - hva føler du er mest fremhevet?

Prinsipp 5: Mønster
Denne føler jeg ikke at jeg tok hensyn til, men hvis jeg tøyer begrepet litt så kan jeg si det er trestruktur i både gulv og sjenk og at det er blomster både på den svart/hvite lampen og de rosa blomstene.

Prinsipp 6: Bevegelse
Her er tanken at blikket festes på den vertikale linjen i bildet først (jeg fanges først av aksen med portrettet og sjenken)  for så å bevege seg horisontalt mellom de to samlingene av gjenstander på sidene av sjenken. Hadde alt stått sentrert på midten vil jeg tro det hadde bare blitt bevegelse langs vertikalen?

Prinsipp 7: Rytme
Når blikket beveger seg langs den vertikale aksen, føles det kanskje som en flytende rytme - helt til den forstyrres av de to ulike samlingene av gjenstander. Hadde det vært to symmetriske samlinger (full symmetrisk balanse i bildet), ville rytmen vært jevn. Jeg har her bevisst prøvd å forstyrre denne rytmen. Virket det?

Regler for utsnitt: 
Hvis bildet deles i tre, treffer man (sånn nesten i hvertfall) bunnen av sjenken langs den ene linjen og bunnen av maleriet (selve portrettet, ikke bunnen av rammen), samt toppen av de lave gjenstandene langs den andre linjen. I toppen og bunnen av bildet har jeg prøvd å få en rolig flate for å skape en følelse av luft  rundt hovedelementene.

   Collage - oppgave 2                                                  Tegning - oppgave 1                                         Fotografi - oppgave 3

Manuelas tanke var at de tre bildene vi har laget skulle henge sammen. 
Mitt utgangspunkt for tegningen i oppgave 1 var musikkstykket  "Morgenstemning" fra Peer Gynt. 
På bakgrunn av fargene i dette, laget jeg  collagen i oppgave 2. 
Målet mitt var å få inn flere pasteller i stuen, og bruke dette i et fotografi. 
Jeg har helt klart ikke fått bilde tre til å passe så godt inn i dette som jeg opprinnelig planla, men det er fordi jeg valgt å bruke sjenken for å få linjene i bildet til å stemme. 
Jeg har lagt mer vekt på å se om jeg kan klare å følge prinsippene for komposisjon, og utsnitt. 
Legger man godviljen til, kan man si at jeg har fått med det hvite, 
det blåturkise og det rosa fra de to første...

Uansett resultat på de første forsøkene, har jeg hatt stor nytte og glede av å være med på Manuelas kreativitetskurs. 
Hun lar kurset ligge på bloggen sin - Mrs Hardy - 
vil du se alle delene av kurset finner du dem HER 


4 kommentarer:

  1. God morgen. Har ikke prioritert tid til Mrs Hardys kurs, men, jeg skal. Utrolig inspirerende. Dette vil jeg å prøve :-) Angående valg av farge i stua har jeg valgt å male over den eggehvite fargen med klassisk hvit. Har valgt en fondvegg i Larvekitt ( S4500-N)Har malt i Lady Pure Color, og effekten av denne matte malingen var utrolig bra. Sofa er ikke bestemt, men hvit blir den nok ikke. Men, Ektorp, ja kjekt med trekk å kunne bytte da. God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du nesten samme farge som vi har, vi bruker 5000-N. Det er en god farge, som er lett å innrede mot. Gleder meg til å se bilder!

      Slett
  2. Wow så flink du har vært!
    Du har virkelig jobbet med hver av disse oppgavene, syns maleriet var så fint og harmonisk, liker collagen og komposisjonen også.
    Du har tatt for deg hvert enkelt punkt nøye :)
    Det er i grunnen ganske spennende med komposisjonslære.
    PS: Klart du kan låne bilde av meg! :)
    Ha en super helg og tusen takk for deltakelsen, håper du har fått noe utav det ;)
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det har vært veldig givende å være med, føler jeg har fått vekket kreativiteten min igjen :)

      Da blir det soveromsinnlegg i dag, takk for at jeg får låne bilde!

      Slett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)