søndag 3. februar 2013

Salt og pepper


Øverst fra venstre: Iittala, Muuto, Peugeot
Nederst fra venstre: Gravity, Vipp, Alessi

Jeg har lenge vært på jakt etter nye salt- og pepperkverner. De gamle var utslitt, og vi var lei av store pepperbiter i maten fra "ferdigkvernene" til krydderprodusentene. 
Utvalget er stort, og som vanlig blir det at jo mer å velge mellom - jo vanskeligere har jeg for å bestemme meg.  Jeg trodde jeg hadde landet på kvernene fra Muuto (øverst i midten), men de har hvit, svart, flerfarget og tre - og da var det ikke lett å velge der heller ;) 



En drøy måned før jul, dukket dette fiiine bildet opp på en av favorittbloggene mine - Myke minutter. Jeg falt for den fine formen til Menu Bottle Grinder, og det myke uttrykket på disse kvernene. Etter litt googling av bilder, fant jeg farger som passet veldig fint hos oss (sett med Carbon og Ash), og en link ble lagt inn i juleønskelistemailen til min Kjære...



Til min store glede dukket disse to opp under juletreet. Det er den minste utgaven, men de er ganske store likevel (20 cm høye). De er utrolig gode å holde i, og jeg liker den matte, myke overflaten. Man kan stille inn grovheten på kvernen selv, og nå kommer alt ut i samme størrelse - ingen store pepperbiter i maten lenger, så sant man ikke velger det selv :)


Eneste forskjellen er at toppen på disse er i rustfritt stål, og ikke tre som på det første bildet jeg så (og på bildet på nettsiden til Hansen&Co hvor de er kjøpt). Min kjære hadde fått beskjed i butikken om at dette var den eneste utgaven de fikk. Jeg lot de stå i esken noen dager mens jeg vurderte om jeg skulle starte søket etter andre butikker som fikk inn utgaven med tretopp, men kom etterhvert til at jeg ville beholde disse. Jeg har dilla på alt i tre om dagen og synes det gjorde "det lille ekstra" for disse kvernene, men de virker veldig gode og solide så vi kommer nok til å ha dem lenge. Dermed var konklusjonen at stål er noe jeg alltid kommer til å ha på kjøkkenet, så da vil disse alltid passe inn. Fornuften seiret denne gangen, med andre ord, OG som noen sikkert tenker nå - det er tross alt bare salt- og pepperkverner ;)

Hvordan er det med deg, henger du deg også opp i de små detaljene?

4 kommentarer:

  1. Hehehe... Jeg kan også bli litt detaljfrik, så her kjente jeg meg igjen! Oh, the decisions! Men jeg synes de var fine med stål også, jeg. :) Vi har peugeot-kvernene, i svart og stål. Veldig fornøyd med kvaliteten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at vi er to! Peugeot-kvernene er veldig fine, og kjent for god kvalitet, så de har du nok glede av lenge :)

      Slett
  2. Henger meg noe veldig opp og bruker vanligvis lang tid på beslutningen om hva jeg skal kjøpe. Ikke så greit å både være opptatt av form og funksjon og ikke minst at produktet skal vare lenge... Har også Peugeot-kvernene. Ref. min lampe- tøffel og lommebokjakt. Lykken er når jakten lykkes!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og gjerne ikke bare at det skal vare lenge, men helst at man skal glede seg over det like lenge også! Det er lykke ;)

      Slett

Så koselig at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar hos meg! They make my day :)